کتاب Ú©ÛŒ Ø+کومت Û”Û”Û”Û”Û”Û” ایم ابراÛیم خان
جو Ú©Ú†Ú¾ بھی دکھائی دے رÛا Ûے‘ ÙˆÛ Ø¹Ù„Ù… Ú©ÛŒ بنیاد پر پایÛÙ” تکمیل تک Ù¾ÛÙ†Ú†Ù†Û’ والے عمل کا Ù†ØªÛŒØ¬Û ÛÛ’Û” انسان Ù†Û’ Ûزاروں سال Ú©Û’ عمل میں جو Ú©Ú†Ú¾ سوچا Ûے‘ اÙس پر عمل کرکے اپنے لیے آسانیاں پیدا Ú©ÛŒ Ûیں۔ ÛŒÛ Ø§Ù“Ø³Ø§Ù†ÛŒØ§Úº مادّی بھی Ûیں اور غیر مادّی بھی۔ انسان Ú©Ùˆ وجود صر٠اس لیے تو Ù†Ûیں بخشا گیا Ú©Û Ø¬ÛŒØ³Û’ تیسے جیے اور اس دنیا Ú©Ùˆ خیرباد Ú©ÛÛ’Û” اÙسے قدرت Ù†Û’ اس بات کا پابند کیا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù¾Ù†ÛŒ اور دوسروں Ú©ÛŒ زندگی Ú©Ùˆ Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø³Û’ Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø§Ù“Ø³Ø§Ù† اور Ù¾Ùرلط٠بنانے پر Ù…ØªÙˆØ¬Û Ø±ÛÛ’Û” Ùکر Ùˆ عمل Ú©ÛŒ اساس ÛŒÛ Ûونی چاÛیے Ú©Û Ø§Ù†Ø³Ø§Ù† خود بھی سÙکون سے جیے اور دوسروں Ú©Ùˆ بھی سÙکون سے جینے کا موقع دے۔
زندگی Ú©Ùˆ آسان بنانے میں انتÛائی بنیادی اور اÛÙ… ترین کردار علم کا ÛÛ’Û” علم ÛÛŒ Ú©ÛŒ بنیاد پر انسان اپنے اعمال ترتیب دیتا ÛÛ’Û” کسی بھی Ø+والے سے خوب سوچنے Ú©Û’ بعد انسان جو Ú©Ú†Ú¾ Ø·Û’ کرتا ÛÛ’ ‘اÙسی Ú©ÛŒ بنیاد پر زندگی Ú©Ùˆ آسان بنانے Ú©ÛŒ Ø±Ø§Û Ûموار Ûوتی ÛÛ’Û” اعمال بے Ø°ÛÙ†ÛŒ Ú©ÛŒ بنیاد پر بھی انجام تک Ù¾Ûنچائے جاسکتے Ûیں مگر‘ ظاÛر Ûے‘ اÙÙ† Ú©ÛŒ Ú©Ú†Ú¾ وقعت Ù†Û Ûوگی۔ عمل ÙˆÛÛŒ اچھا Ûے‘ جس Ú©ÛŒ بنیاد ٹھوس اور جامع علم پر ÛÙˆÛ”
عظیم Ù…Ùکر والٹیئر Ù†Û’ Ú©Ûا ÛÛ’ Ú©Û Ú†Ù†Ø¯ ایک ÙˆØ+Ø´ÛŒ اقوام Ú©Ùˆ Ú†Ú¾ÙˆÚ‘ کر باقی معلوم دنیا پر کتابیں Ø+کومت کرتی Ûیں۔ کتابیں ‘یعنی مربوط علم۔ کسی بھی شعبے سے متعلق یا کسی بھی Ø+والے سے پائے جانے والے مربوط علم Ú©ÛŒ بنیاد پر کتابیں ترتیب دی جاتی Ûیں۔ کتابیں علم Ú©Û’ Ø+صول کا معقول ترین Ø°Ø±ÛŒØ¹Û Ûیں۔ عام سی تØ+ریر اور کتاب میں بنیادی Ùرق سنجیدگی‘ Ù…Ø+نت‘ ترتیب اور استناد کا ÛÛ’Û”
کسی بھی معاشرے Ú©Û’ لیے سب سے ضروری چیز ٹھوس علم ÛÛ’ اور اس نوعیت Ú©Û’ علم Ú©Û’ Ø+صول کا مستند ترین Ø°Ø±ÛŒØ¹Û Ú©ØªØ§Ø¨ÛŒÚº Ûیں۔ اÛل٠علم جب کسی بھی موضوع Ú©Ùˆ ÚˆÚ¾Ù†Ú¯ سے برتتے Ûیں تو تمام نکات موزوں ترین ترتیب Ú©Û’ ساتھ پیش کرنے Ú©Û’ لیے پورے متن یا مواد Ú©Ùˆ کتاب Ú©ÛŒ Ø´Ú©Ù„ دیتے Ûیں۔ Ù…Ûذب معاشرے کتاب Ú©Ùˆ اس لیے غیر معمولی اÛمیت دیتے Ûیں Ú©Û Ø§Ø³ Ú©Û’ ذریعے بÛت Ú©Ú†Ú¾ بÛت آسانی سے سیکھا جاسکتا ÛÛ’Û”
کتاب Ûر دور میں علم Ú©Û’ Ø+صول کا اÛÙ… ترین Ø°Ø±ÛŒØ¹Û Ø±ÛÛŒ ÛÛ’Û” کسی مجمع سے خطاب میں بھی علم پایا جاسکتا ÛÛ’ ‘مگر اس Ú©ÛŒ نوعیت مختل٠Ûوتی ÛÛ’Û” تقریر Ú©Û’ دوران انسان بÛت Ú©Ú†Ú¾ اضطراری طور پر بھی Ú©Ûتا ÛÛ’Û” بعض Ø+والے کمزور یا ناقص بھی Ûوسکتے Ûیں۔ تقریر Ú©Û’ دوران زبان Ùˆ بیان Ú©Û’ معیار Ú©ÛŒ بلندی برقرار رکھنا آسان Ù†Ûیں Ûوتا۔ تقریر میں علمیت اور زبان Ùˆ بیان کا مدار بÛت Ø+د تک اÙس وقت Ú©Û’ موڈ پر بھی Ûوتا ÛÛ’Û” ÛŒÛÛŒ سبب ÛÛ’ Ú©Û ØªÙ‚Ø±ÛŒØ±ÙˆÚº Ú©Ùˆ کتابی Ø´Ú©Ù„ دینے Ú©ÛŒ صورت میں علم Ú©ÛŒ موثر ترسیل ممکن Ù†Ûیں ÛÙˆ پاتی۔ Ø¨ÛŒØ§Ù†ÛŒÛ Ø§Ù†Ø¯Ø§Ø² Ú©ÛŒ تØ+ریر میں علمیت کا گرا٠خاصا نیچے Ûوتا ÛÛ’Û” غیر معمولی علم رکھنے والی شخصیت Ú©ÛŒ تقریر بھی اÙس Ú©ÛŒ تØ+ریر Ú©Û’ مقابلے میں خاصی کمزور Ûوتی ÛÛ’Û”
کس کتاب Ú©Ùˆ کس Ø+یثیت میں قبول کرنا Ûے‘ اس کا مدار اصلاً اÙس Ú©Û’ معیار پر Ûوتا ÛÛ’Û” Ùرانسس بیکن Ù†Û’ Ú©Ûا ÛÛ’ Ú©Û Ø¨Ø¹Ø¶ کتابیں اس لیے Ûوتی Ûیں Ú©Û Ø§ÙÙ†Ûیں صر٠چکھ لیا جائے۔ بعض کتابیں نگلنے Ú©Û’ لیے Ûوتی Ûیں اور چند ÛÛŒ کتابیں اس قابل Ûوتی Ûیں Ú©Û Ø§Ú†Ú¾ÛŒ طرØ+ چباکر Ûضم Ú©ÛŒ جائیں۔ کتاب اگر پوری تیاری سے Ù†Û Ù„Ú©Ú¾ÛŒ گئی ÛÙˆ تو Ù…Ø+ض Ú†Ú©Ú¾Ù†Û’ Ú©ÛŒ منزل میں دم توڑ دیتی ÛÛ’Û” بعض کتابیں تھوڑی سی معیاری Ûوتی Ûیں‘ یعنی اÙÙ†Ûیں نگلا جاسکتا ÛÛ’Û” Ûر اعتبار سے مطلوب معیار پر پوری اترنے والی کتابیں تعداد میں Ú©Ù… Ûوتی Ûیں۔ ان کتابوں Ú©Ùˆ اچھی طرØ+ چباکر Ûضم کیا جاسکتا Ûے‘ یعنی Ûمیں Ú©Ú†Ú¾ Ø+اصل Ûوتا ÛÛ’Û” ایسی کتابوں ÛÛŒ Ú©Ùˆ کتابیں قرار دیا جاسکتا ÛÛ’Û”
عظیم شاعر جان ملٹن Ù†Û’ Ú©Ûا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ú†Ú¾ÛŒ کتاب ایسی قیمتی زندگی Ú©ÛŒ طرØ+ Ûوتی ÛÛ’ ‘جس Ú©Û’ وجود میں عظیم روØ+ Ú©ÛŒ رگوں کا خون دوڑتا ÛÙˆÛ” ملٹن Ú©Û’ مطابق‘ اچھی کتاب دراصل عمومی سطØ+ سے بÛت بلند زندگی Ú©ÛŒ تیاری میں کام آنے والی چیز Ûوتی ÛÛ’Û” Ø+قیقی Ù…ÙÛوم میں معیاری قرار پانے والی کسی بھی کتاب Ú©Û’ ذریعے ÛÙ… Ù…ØªØ¹Ù„Ù‚Û Ù…ÙˆØ¶ÙˆØ¹â€˜ شعبے یا دور Ú©Û’ جامع اور واضØ+ تناظر سے Ø§Ù“Ú¯Ø§Û ÛÙˆ پاتے Ûیں۔ اÛل٠علم جب کسی موضوع پر تØ+قیق کا Ø+Ù‚ ادا کرتے Ûیں‘ تو اس بات کا پورا خیال رکھتے Ûیں Ú©Û Ù‚Ø§Ø±Ø¦ÛŒÙ† Ú©ÛŒ پوری تشÙÙ‘ÛŒ Ûو‘ تشنگی اÙس Ø+د تک باقی Ù†Û Ø±ÛÛ’ Ú©Û Ø§ÙÙ†Ûیں کوئی Ú©Ù…ÛŒ واضØ+ طور پر Ù…Ø+سوس Ûوتی رÛÛ’Û”
Ûر دور Ú©Û’ اÛل٠علم Ù†Û’ کتابوں Ú©Ùˆ بÛترین دوست قرار دیا ÛÛ’Û” بات Ú©Ú†Ú¾ غلط بھی Ù†Ûیں۔ اچھا دوست کون Ûوتا ÛÛ’ØŸ ÙˆÛ Ø¬Ùˆ ضرورت Ù¾Ú‘Ù†Û’ پر کام آئے۔ کتاب بھی تو ÛŒÛÛŒ کرتی ÛÛ’Û” جب ÛÙ… زمانے یا ماØ+ول Ú©Û’ جبر سے پریشان Ûوکر سکون Ú©Û’ چند لمØ+ات چاÛتے Ûیں تو کسی گوشÛÙ” عاÙیت میں کوئی معیاری کتاب تھام کر دنیا Ùˆ ما ÙÛŒÛا سے بے نیاز Ùˆ لاتعلق ÛÙˆ جاتے Ûیں۔ کتاب واقعی بÛترین دوستوں Ú©ÛŒ طرØ+ Ûوتی ÛÛ’ ‘ یعنی کبھی Ù†Ûیں بدلتی‘ معیار برقرار رÛتا ÛÛ’Û”
Ûمیں کیا پڑھنا چاÛیے؟ ÛŒÛ Ø³ÙˆØ§Ù„ Ûر اÙس انسان Ú©Û’ لیے اÛÙ… Ûے‘ جو زندگی کا معیار بلند کرنے Ú©Û’ لیے پڑھنا چاÛتا ÛÙˆÛ” ٹامس ÚˆÛŒ کوئنسی Ú©Ûتے Ûیں Ú©Û Ú©Ø³ÛŒ بھی انسان Ú©Û’ لیے ایک بÛت بڑا Ø§Ù„Ù…ÛŒÛ ÛŒÛ Ûوسکتا ÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛ Ø³ÛŒÚ©Ú‘ÙˆÚº کتابیں Ù¾Ú‘Ú¾Ù†Û’ Ú©Û’ بعد اس نتیجے پر Ù¾ÛÙ†Ú†Û’ Ú©Û Ø§Ù† کتابوں کا Ù†Û Ù¾Ú‘Ú¾Ø§ جانا بÛتر تھا! Ù…Ø+ض کتابوں کا Ù…Ø·Ø§Ù„Ø¹Û Ú©Ø§ÙÛŒ Ù†Ûیں‘ Ø¨Ù„Ú©Û Ù…Ø¹ÛŒØ§Ø±ÛŒ کتابوں کا Ù…Ø·Ø§Ù„Ø¹Û Ú©Ú†Ú¾ Ù…ÙÛوم رکھتا ÛÛ’Û” خاصی Ù…Ø+نت Ú©Û’ بغیر‘ Ù…Ø+ض سرسری یا اضطراری انداز سے Ù„Ú©Ú¾ÛŒ جانے والی کتابیں انسان Ú©Ùˆ Ú©Ú†Ú¾ Ù†Ûیں دے پاتیں۔ ایسی کتابوں کا Ù†Û Ù¾Ú‘Ú¾Ø§ جانا Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø³ÙˆØ¯Ù…Ù†Ø¯ ثابت Ûوتا Ûے‘ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø§ÛŒØ³ÛŒ صورت میں اور Ú©Ú†Ú¾ Ù†Û Ø³Ûی‘ ÛŒÛ ÙرØ+ت بخش اØ+ساس تو بÛرØ+ال Ûوتا ÛÛ’ Ú©Û ÙˆÙ‚Øª ضائع Ù†Ûیں Ûوا۔
کتابوں Ú©ÛŒ اÙادیت Ú©Û’ Ø+والے سے جان ایچ Ù„ÛŒ Ûنٹ کا بیان Ú©Ø±Ø¯Û Ù†Ú©ØªÛ Ø¨Ú¾ÛŒ اس قابل ÛÛ’ Ú©Û ÛÙ…ÛŒØ´Û Ø°ÛÙ† نشین رکھا جائے۔ Ûنٹ کا Ú©Ûنا ÛÛ’ Ú©Û Ú©ØªØ§Ø¨ÛŒÚº Ûمیں سکھاتی Ûیں Ú©Û Ø¬ÙˆØ§Ù†ÛŒ میں Ù¾Ùرلط٠لمØ+ات Ú©Ùˆ کس طور نکھارا جائے اور عمر Ú©ÛŒ شام ÚˆÚ¾Ù„Û’ اÙÙ† لمØ+ات Ú©Ùˆ کس طور Ø°ÛÙ† Ú©Û’ پردے پر Ø¯ÙˆØ¨Ø§Ø±Û Ø±ÙˆØ´Ù† کیا جائے۔ بات Ú©Ú†Ú¾ یوں ÛÛ’ Ú©Û Ú©ØªØ§Ø¨ÛŒÚº Ûمیں سکھاتی Ûیں Ú©Û Ù…Ø¹ÛŒØ§Ø±ÛŒ زندگی بسر کرنے Ú©Û’ لیے کس معاملے Ú©Ùˆ کس طور نمٹایا جائے۔
ترقی اور خوش Ø+الی اگر ممکن ÛÙˆ پاتی ÛÛ’ تو صر٠علم Ú©ÛŒ بنیاد پر۔ علم Ú©Ùˆ Ú¯Ù„Û’ لگانے سے گریز کرنے والے معاشرے ÚˆÚ¾Ù†Ú¯ سے Ú†Ù„ Ù†Ûیں پاتے۔ پاکستانی Ù…Ø¹Ø§Ø´Ø±Û Ø¨Ú¾ÛŒ اÙس Ú©ÛŒ ایک اچھی مثال کا Ø¯Ø±Ø¬Û Ø±Ú©Ú¾ØªØ§ ÛÛ’Û” ÛÙ… Ù†Û’ کبھی علم Ú©Ùˆ زندگی Ú©ÛŒ انتÛائی بنیادی قدر کا Ø¯Ø±Ø¬Û Ù†Ûیں دیا۔ ÛÙ… اب تک اس نکتے پر کامل یقین Ú©Û’ Ø+امل Ù†Ûیں ÛÙˆ پائے Ú©Û Ú©ØªØ§Ø¨ÙˆÚº Ú©Ùˆ Ú¯Ù„Û’ لگانے ÛÛŒ سے Ûمارا Ú©Ú†Ú¾ بھلا Ûوسکتا ÛÛ’Û” کتابوں Ú©Ùˆ زندگی کا Ø+ØµÛ Ø¨Ù†Ø§Ù†Û’ ÛÛŒ سے Ûمیں معلوم Ûوسکتا ÛÛ’ Ú©Û Ø²Ù†Ø¯Ú¯ÛŒ کس طور بسر Ú©ÛŒ جانی چاÛیے‘ اÙس کا معیار کس طرØ+ بلند کیا جاسکتا ÛÛ’Û” آج تک کوئی ایک Ù…Ø¹Ø§Ø´Ø±Û Ø§ÛŒØ³Ø§ Ù†Ûیں Ûوا جس Ù†Û’ علم Ú©Ùˆ اپنائے بغیر اپنا عمل درست کیا ÛÙˆ اور ترقی یقینی بنائی Ûو‘ تو پھر انتظار کس کا اور کس بات کا ÛÛ’ØŸ کتابوں Ú©ÛŒ دنیا Ûماری منتظر ÛÛ’Û” نئی نسل Ú©Ùˆ علم Ú©Û’ Ø+صول Ú©ÛŒ طر٠مائل کرنا ناگزیر Ù¹Ú¾Ûرا اور اس Ú©Û’ لیے لازم ÛÛ’ Ú©Û Ú©ØªØ§Ø¨ÙˆÚº سے ان Ú©ÛŒ دوستی کرائی جائے۔ سکول Ú©ÛŒ سطØ+ پر کتاب Ù¾Ú‘Ú¾Ù†Û’ Ú©Û’ رجØ+ان Ú©Ùˆ پروان چڑھاکر ÛŒÛ Ù…Ù‚ØµØ¯ عمدگی سے Ø+اصل کیا جاسکتا ÛÛ’Û” کتاب Ú©ÛŒ Ø+کومت اسی صورت یقینی بنائی جاسکتی ÛÛ’Û”